Most w Skawcach wysadzony

To już koniec historii mostu kolejowego w Skawcach na rzece Skawie. W związku z budową zapory i przeniesieniem linii kolejowej, 27 listopada 2014 roku został wysadzony w powietrze.

Po uruchomieniu w XIX wieku linii kolejowej Skawce stały się ważnym węzłem kolejowym na trasie Trzebinia – Sucha Beskidzka. Krzyżowały się tutaj szlaki ze Śląska i Krakowa w kierunku Chabówki i Zakopanego.

Koncesję na budowę linii kolejowej z Trzebini przez Wadowice, Mucharz do Skawiec otrzymał Juliusz Siegler z Eberswaldu. W 1897 r. rozpoczęto prace. Linię budowali robotnicy niemieccy i włoscy oraz miejscowa ludność. 15 sierpnia 1899 r. Towarzystwo Akcyjne Kolei Lokalnej Trzebinia – Skawce oddało ją do użytku. Przystanki kolejowe powstały w Mucharzu (1899 r.), Zagórzu (1904 r.), Gorzeniu (po I wojnie), Czartaku (1948 r.). Stacja Skawce istniała od 1884 r. jako stacja linii Skawina – Sucha. Linia z Wadowic przestała istnieć w 1988 r., kiedy rozpoczynano prace przy budowie zbiornika wodnego w Świnnej Porębie.
Stacja Skawce (od 1884 r.) położona blisko Skawy oblegana była szczególnie w okresie letnim przez miłośników wodnych kąpieli. W okresie II wojny budynek pełnił funkcję strażnicy na przebiegającej tutaj na rzece Skawie granicy między Generalną Gubernią a III Rzeszą. Po wojnie mieścił się w nim posterunek milicji, sklep oraz restauracja „Leskowiec", popularnie zwana „Na szpicu".

Pobliski most kolejowy w 1944 r. stał się celem ataku oddziału partyzanckiego. W nocy z 29 na 30 grudnia 1944 r. dziewięcioosobowy pluton Armii Krajowej „Kurniawa" pod dowództwem por. sap. inż. Tadeusza Studzińskiego („Jędrzejewski") i sowiecki oddział partyzancki przeprowadziły na niego akcję dywersyjną. Jak wspomina por. Studziński:

„Zaczynała się teraz pokerowa gra. Ale nie można było stać zbyt długo w śniegu. Ostrożnie stąpając, doszliśmy po lodzie do mostu i dopiero pod jego osłoną zbliżyliśmy się do stacyjnego przyczółka. Przytuliłem plecy do betonowej ściany. Trzy metry nad głową mieliśmy łożyska skrajnego przęsła, a trochę wyżej budkę z Niemcami. (...) Przy ostatniej paczce trotylu zachowaliśmy ceremoniał specjalny. Paczuszka miała wielkość toaletowego mydła. Była już owinięta lontem wybuchowym. Do drugiego końca lontu piorunującego przywiązał Żuk spłonkę saperską z wetkniętym już i zaciśniętym w jej gilzie lontem prochowym długości 32 cm. Po całkowitym opuszczeniu ładunku na sznurze, lont prochowy zwisał nad lodem na wysokości niecałych trzech metrów. Żuk przesunął żelazną pokrywę i przydusił nią sznur do filara, aby koniec lontu wybuchowego nie pociągnął do środka filara spłonki z lontem prochowym. Zeskoczyliśmy na lód. Teraz już wszystko było gotowe do odpalenia."

Tadeusz Studziński, Pięć mostów i inne akcje, Wspomnienia partyzanckie oficera AK, Kraków 1992

Partyzanci ponad stu kilogramami trotylu wysadzili trzyprzęsłowy most na Skawie, skutecznie zatrzymując ruch kolejowy na linii Skawina-Sucha na 18 dni. Dla upamiętnienia tego wydarzenia 29 kwietnia 1984 r. została odsłonięta przez por. T. Studzińskiego tablica, pierwotnie umieszczona na budynku stacji kolejowej w Skawcach. Obecnie usytuowana jest na nowym skawieckim osiedlu, tuż obok bloku komunalnego.

Obecnie linia kolejowa Kraków – Zakopane została przeniesiona w tym rejonie na prawy brzeg Skawy, a jej otwarcie ma nastąpić początkiem grudnia 2014 r. W Tarnawie Dolnej i w Dąbrówce wybudowano nowe mosty – dwa kolejowe i jeden drogowy, a najbliższy Gminy Mucharz przystanek kolejowy powstał w Zembrzycach. Z dawnej linii, na „dnie jeziora" pozostał do rozbiórki jeszcze most kolejowy w Zagórzu, teraz pełniący rolę drogowego. (R. Kadela, D. Polan)

Zobacz także:

Most w Skawcach (foto R. Kadela, NAC)

DSC_6122.JPG DSC_6125.JPG DSC_6126.JPG

DSC_6127.JPG DSC_6128.JPG DSC_6129.JPG

DSC_6133.JPG DSC_6136.JPG DSC_6137.JPG

DSC_6140.JPG DSC_6141.JPG DSC_6146.JPG

DSC_6147.JPG DSC_6149.JPG DSC_6160.JPG

DSC_6161.JPG DSC_6167.JPG DSC_6168.JPG

DSC_6169.JPG DSC_6170.JPG DSC_6171.JPG

DSC_6173.JPG DSC_6174.JPG DSC_6176.JPG

DSC_6179.JPG DSC_6181.JPG DSC_6182.JPG

DSC_6186.JPG DSC_6188.JPG DSC_6197.JPG

DSC_6198.JPG DSC_6199.JPG DSC_6202.JPG

DSC_6204.JPG DSC_6205.JPG DSC_6215.JPG

DSC_6220.JPG DSC_6227.JPG DSC_6229.JPG

DSC_6232.JPG DSC_6235.JPG DSC_6242.JPG

DSC_6249.JPG DSC_6257.JPG DSC_6258.JPG

DSC_6262.JPG DSC_6274.JPG DSC_6276.JPG

DSC_6279.JPG DSC_6284.JPG DSC_6287.JPG

DSC_6290.JPG DSC_6529.JPG DSC_6537.JPG

DSC_6543.JPG DSC_6549.JPG z.JPG

zDSC_6309.JPG zDSC_6311.JPG zDSC_6316.JPG

zDSC_6540.JPG zDSC_6544.JPG zembrzyce_panorama_tarnawa_dolna_3_29032014_2.JPG

zembrzyce_panorama_tarnawa_dolna_3_29032014_3.JPG zzz.JPG zzz_2.JPG

zzz_3.JPG zzz_4.JPG zzz_5.JPG

zzzz.JPG