USC - PESEL dla uchodźców

USC - PESEL dla uchodźców

Otrzymanie numeru PESEL oraz założenie Profilu Zaufanego dla uchodźców z Ukrainy w Gminie Mucharz.

PESEL oraz Profil Zaufany dla uchodźców z Ukrainy

Od 16 marca, zgodnie ustawą z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 583) obywatele Ukrainy, którzy po 24 lutego uciekli przed wojną przekraczając granicę ukraińsko-polską, mogą składać wnioski o nadanie numeru PESEL ze statusem „UKR". Jego posiadanie jest niezbędne w celu wykonywania podstawowych czynności tj. otrzymania świadczeń zdrowotnych i socjalnych, podjęcia pracy, zapisania dziecka do szkoły lub przedszkola.

Specustawa ta określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy w Polsce. Zawarto w niej, że skierowana jest ona do uchodźców, którzy przybyli do Polski bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego kraju, a zatem po 24 lutego br. Z pomocy mogą również skorzystać obywatele Ukrainy posiadający Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także nieposiadający obywatelstwa ukraińskiego małżonkowie obywatela Ukrainy, o ile przybyli oni na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio z terytorium Ukrainy.

Numer PESEL w takim przypadku nadawany jest na podstawie wniosku złożonego osobiście w siedzibie organu gminy w formie papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem. Wniosek można wypełnić samodzielnie lub skorzystać z pomocy pracownika urzędu. Co ważne, podpis pod wnioskiem musi być złożony w obecności urzędnika. W imieniu dzieci wniosek o nadanie numeru PESEL składa jedno z rodziców lub opiekunów prawnych. Podczas składania wniosku pobierane są odciski palców z wyjątkiem dzieci do 12 roku życia oraz osób od których pobranie odcisków jest fizycznie niemożliwe. Wersja wniosku w postaci elektronicznej w języku ukraińskim oraz rosyjskim została załączona pod poniższym tekstem. Przypominamy by wypełniać ją w języku łacińskim zgodnie z posiadanymi dokumentami. W przypadku braku umiejętności tłumaczenia cyrlicy na język łaciński w załączeniu znajdują się również tablice transliteracyjne alfabetu ukraińskiego.

Do wniosku musi być dołączone 1 zdjęcie biometryczne (o wymiarach 35 x 45 mm).

Gmina Mucharz umożliwia obywatelom Ukrainy wykonanie bezpłatnych zdjęć w pobliżu budynku Urzędu Gminy, w każdy dzień roboczy w godzinach 8.00-10.00 u p. Agnieszki Kamińskiej 34-106 Mucharz 329. Od 1 kwietnia 2022 r. w celu wyrobienia takiego bezpłatnego zdjęcia należy wcześniej udać się do Urzędu Stanu Cywilnego w Mucharzu (pok. nr 6) i pobrać Kartę Zlecenia takiej fotografii.

Osoby posiadające PESEL mogą założyć Profil Zaufany, którego posiadanie umożliwia załatwienie wielu spraw urzędowych drogą elektroniczną. W celu założenia Profilu zaufanego konieczne jest posiadanie adresu email oraz aktywnego numeru telefonicznego. Osobom nie posiadającym dostępu do Internetu zostanie umożliwione połączenie w Urzędzie Gminy w Mucharzu.

Uchodźcy, którzy nie zostali zarejestrowani przez Komendanta Placówki Straży Granicznej podczas kontroli granicznej muszą zarejestrować swój pobyt nie później niż 60 dni od dnia przekroczenia granicy!

Szczegóły rejestracji numeru PESEL w języku ukraińskim zostały szczegółowo wyjaśnione pod poniższym linkiem:

  • https://www.youtube.com/watch?v=gIvdLugsRwo
  • Dodatkowych wyjaśnień oraz zapisów na terminy udziela Kierownik Stanu Cywilnego w Mucharzu Krystian Krzeszowiak pod numerem telefonu: 33 876-14-86, 33 876-14-83 oraz mailowo pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Przyjście z gotowym formularzem i zdjęciem skróci czas oczekiwania i załatwienia sprawy.

Zobacz także