N 49O 48' 28,1'' / E 19O 33' 54,5''

Warto zobaczyć

Kapliczki Gminy Mucharz

Jezioro Mucharskie

Moja Siatkowka

Klub Fotograficzny Okno

LKS Spartak Skawce

Scena estradowa OSP

Wirtualny spacer wokół zbiornika Świnna Poręba

Stowarzyszenie Gmin Babiogórskich

Questy Gościńca 4 Żywioły

Odwiedziny

Dziś
Wczoraj
Ten tydzień
Ten miesiąc
Ubiegły miesiąc
Wszystkich
1366
2941
9703
77504
64122
930029

Kapliczki Mucharza

| Jaszczurowa | Koziniec | Mucharz | Skawce | Świnna Poręba | Zagórze |


NAZWA: Kapliczka Chrystusa Cierpiącego

LOKALIZACJA: Mucharz, przy drodze z kościoła w kierunku Zielonej, po lewej stronie drogi, naprzeciw "organistówki".

OPIS: Słupowa kapliczka kamienna z 1758 roku. Na cokole napis AD MDCCCXXXIX, co oznacza: Roku Pańskiego 1839. Figura Chrystusa również kamienna, odziana w perizonium - płaszcz narzucony na ramiona i koronę cierniową, z rękami związanymi, przykryta falistym daszkiem z blachy. Ecce Homo – to motyw w sztuce chrześcijańskiej, przedstawiający ubiczowanego Chrystusa w koronie cierniowej. Scenę Ecce Homo (z łac. Oto Człowiek) – rozumiano jako epizod najbardziej upokarzający Chrystusa w czasie jego męki. Słowa „Oto Człowiek" miał wypowiedzieć Piłat ukazujący Chrystusa ludowi żydowskiemu. Jezus – „Syn Człowieczy" – to nawiązanie do starotestamentowej Księgi Daniela, gdzie w swej wizji prorok widzi „Syna Człowieczego".

Zobacz także: Fotokast Klubu Fotograficznego „Okno" - „Nowy dom

Mucharz, kapliczka Chrystusa Cierpiącego (foto R. Kadela)


NAZWA: Pomnik nagrobny żołnierza I wojny światowej Józefa Gancarczyka z cmentarza parafialnego w Mucharzu – dzieło wadowickiego rzeźbiarza Józefa Jury.

LOKALIZACJA: Pomnik znajduje się w Mucharzu, w południowo-wschodniej części cmentarza parafialnego. Usytuowany jest w drugim, od głównej alei rzędzie grobów.

OPIS: Jest to wolnostojący pomnik nagrobny Józefa Gancarczyka, polskiego żołnierza poległego w czasie I wojny światowej. Obiekt składa się z wysokiego, czworobocznego postumentu, na którym stoi rzeźbiony krzyż i wspierająca się na nim, rozmodlona, mała dziewczynka. Całość otacza prostokątne niewysokie ogrodzenie.

Postument podzielony jest na trzy, zwężające się ku górze segmenty: cokół, trzon i wieńczący go, gzyms. Trzon cokołu stanowi prosta, sześcienna kostka, której centralne miejsce zajmuje, owalny portret zmarłego w formie stojącej elipsy, umaszczony w specjalnie do tego celu wykutym gnieździe. Wykonane na ceramicznym podłożu zdjęcie. Żołnierz ukazany jest do pasa. Lekko skręcony w prawo tors eksponuje lewe ramię. Krótko ostrzyżona głowa ukazana jest an face. Twarz spokojna, pełna młodzieńczego optymizmu, spogląda na widza nieco z góry. Ubrany jest w austriacki mundur wojskowy, charakterystyczny dla Polskich Legionów, dowodzonych przez Józefa Piłsudskiego , które w czasie I wojny światowej walczyły u boku armii austriackiej.

Ustawiony centralnie, na podłożu uformowanych na podobieństwo leśnego poszycia krzyż, naśladują konstrukcję zbitą z dwóch kawałków drewnianego pnia młodej brzozy. Drewniane elementy zostały podcięte do środka, do połowy swojej grubości i zbite, umieszczone centralnie gwoździem. U stóp krzyża, z jego lewej strony, wyrastają gałązki pnącej róży, przystrojone rozkwitłymi pąkami pełnych kwiatów.

Stojąca postać dziewczynki ukazana jest w lekkim kontrapoście, z wysuniętą do przodu, prawą nogą. Dziecko wspiera się, zgiętymi w łokciach rękami, na prawym ramieniu krzyża, a złożonymi w geście modlitwy i przechylonymi w prawo, dłońmi, podtrzymuje uniesioną do góry głowę. Pogrążoną w głębokiej modlitwie twarz cechuje beztroski spokój. Postać ubrana jest w długą, falbaniastą, przypominającą koszulę nocna, sukienkę, z lekkim dekoltem i bufiastymi rękawami. Jej długie, proste i rozczesane na środku w przedziałek , włosy, opadają swobodnie na plecy, gdzie ich końce zdają się lekko falować.
Pomnik jest wykonany z dwóch rodzajów kamienia: postument odkuto w piaskowcu, a rzeźbę krzyża i wspierającą się na nim dziewczynkę, z wapnia. Płyta inskrypcyjna zaś to cynkowy, pomalowany na czarno odlew.

Zobacz także:

Pomnik nagrobny Józefa Gancarczyka (foto R. Kadela)

 

 

Kolor i tekst

Newsletter: